Připravujeme

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 21. dubna 2019

Brno – město uprostřed Evropy 2019

termín: neděle 16. června 2019

Přihlášení

Razítka

005.jpg

Ediční činnost

2015-10_Pohlednice_314-303.jpg

Slavnosti Pernštejnského panství 2018

termín: pátek 6. července 2018
kód akce: 08-156
pořadatel: České dráhy, a. s. – ROC Brno
místo konání: traťový úsek Havlíčkův Brod–Nedvědice
vozidla: T 478.1002 + Dsd + 6 Ce
období: šedesátá léta dvacátého století
razítko:

V pátek 6. července 2018 opět ožil provoz na železniční trati z Tišnova do Žďáru nad Sázavou. Regionální obchodní centrum Českých drah v Brně pořádalo v tento den tradiční nostalgickou akci Slavnosti Pernštejnského panství. Důvodem vypravení zvláštních vlaků z Brna a z Havlíčkova Brodu do Nedvědice byl samozřejmě opět prestižní festival zábavy na hradě Pernštejn a v jeho podhradí. Železniční část akce, pořádaná již od roku 2006, je mezi železničními nadšenci a fotografy známá také díky nasazení historických nebo netradičních vozidel na vybrané pravidelné spoje. Zvláštní vlak z Havlíčkova Brodu měla podle původních plánů pořadatele odvézt parní lokomotiva 475.179. Na nasazení tohoto stroje se však nepodařilo nalézt dostatečné množství finančních prostředků a tento mimořádný spoj tak musela odvézt historická motorová lokomotiva T 478.1002. Na zvláštní vlak z Brna byla naplánována parní lokomotiva 433.001. Krátce před akcí však z důvodu extrémně suchého počasí zakázala Hasičská záchranná služba jízdy parních lokomotiv na území celého Jihomoravského kraje. Mimořádný spoj z Brna tak do Nedvědice odvezly motorové lokomotivy T 478.1001 a T 478.1004. Zatímco někteří cestujících zvláštních vlaků neskrývali zklamání, ctitelé této lokomotivní řady si přišli na své a železniční část festivalu se opět těšila značnému zájmu českých i zahraničních fotografů. Po příjezdu obou vlaků do Nedvědice odjely lokomotivy T 478.1001 a T 478.1004 se svou soupravou do stanice Bystřice nad Pernštejnem, odkud se odpoledne vrátily zpět. Tento pár mimořádných spojů nebyl určen pro návoz návštěvníků festivalu, ale především pro místní obyvatele. Členové našeho spolku zajišťovali personál zvláštních vlaků mezi Havlíčkovým Brodem a Nedvědicí. Protože se celá akce díky nasazeným lokomotivám odbývala ve stylu první poloviny šedesátých let dvacátého století, použili po delší době stejnokroje vzor 1954. Mimořádné spoje v trati Brno hlavní nádraží–Nedvědice–Bystřice nad Pernštejnem a zpět doprovázeli naši kolegové z brněnského parostrojního spolku Brunensis. Na několik pravidelných osobních vlaků nasadily České dráhy soupravu tří vozů řady Btax, vedenou motorovou lokomotivou 742.452-6 a s motorovou jednotkou řady 814.2 na závěsu, zatímco spěšné vlaky 1637 a 1638 odvezl Brejlovec 754.012-3. Po úspěšné loňské premiéře zvláštního nočního vlaku z Nedvědice do Brna byl tento spoj vypraven i letos, ovšem tentokrát již z Havlíčkova Brodu. Ani avizované nasazení motorových lokomotiv namísto původně plánovaných parních nemělo větší vliv na zájem veřejnosti o svezení zvláštními vlaky. Nezbývá než doufat, že se tato akce uskuteční v podobném rozsahu i v příštím roce a že do jejího průběhu tentokrát nepřízeň počasí nezasáhne.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela