Připravované nostalgické akce

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

019.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Prodej kapesních kalendářů CHŽK
na rok 2025 zahájen.


Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Dokončena oprava držáků kladek přístroje z Bečova nad Teplou

V září 2013 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj vzoru 3414 ze železniční stanice Bečov nad Teplou. V následujících deseti letech jsme vyvinuli značné úsilí směřující k sehnání chybějících dílů a současně probíhalo zpracování projektové dokumentace rekonstrukce, na níž se kromě našich členů podílelo i několik významných odborníků z oboru zabezpečovací techniky i historiků. V den desátého výročí převzetí přístroje 24. září 2023 započala jeho generální oprava. V první etapě trvající 18 měsíců jsme zrekonstruovali pět jednoduchých a pět dvojitých držáků odchylných kladek přístroje. Jeden chybějící dvojitý držák musel být vyroben zcela nový. Na přiložené fotografii je vlevo originální držák a vpravo novodobá replika. Od 1. dubna 2025 zahajujeme druhou etapu generální opravy, která bude zaměřena na stojan přístroje.

Rekonstrukci přístroje můžete sledovat v galerii na naší facebokové stránce.

 

 

Změna sídla spolku

Všechny změny schválené na členské schůzi Chornického železničního klubu konané v sobotu 14. prosince 2024 akceptoval Krajský soud v Hradci Králové svým rozhodnutím Fj 12236/2025/KSHK vydaným 26. února 2025. Toto usnesení nabylo právní moci 15. března 2025. V následující pracovní den, tedy v pondělí 17. března 2025, došlo ke změně dotčených zápisů ve spolkovém rejstříku. Tím došlo k potvrzení mandátu členů nového výboru spolku zvoleného pro období 2025–2029 i platnosti nových stanov CHŽK, včetně změny sídla spolku. Předsedou spolku pro výše uvedené funkční období bude Aleš Opatřil, místopředsedou Martin Hanák a jednatelem Marek Říha. Chornický železniční klub nově sídlí na adrese Školní 458, 679 32 Svitávka. Prosíme všechny naše partnery, spolupracovníky a příznivce, aby veškerou korespondenci adresovali na výše uvedenou poštovní adresu.

 

 

Změny v umístění pamětních razítek

Od 15. prosince 2024 došlo současně se začátkem platnosti nového železničního jízdního řádu 2024/25 k zásadní změně koncepce odbavování cestujících v regionální železniční dopravě Jihomoravského kraje. Na základě požadavků objednavatele této dopravy došlo bohužel i k zásadní redukci počtu osobních pokladen provozovaných společností České dráhy. Vzhledem k tomu, že se rozhodnutí o ukončení provozu týkalo i pokladen, v nichž byla veřejnosti k dispozici námi dodaná pamětní razítka, museli jsme provést jejich stažení nebo redislokaci. Pamětní razítka ze stanic Adamov a Rájec-Jestřebí jsme přesunuli do osobní pokladny v Blansku. Pamětní razítka ze stanice Boskovice jsou prozatím stažena do našeho archivu. Stejně postupovaly i České dráhy, které stáhly svá razítka z Bučovic, Ivančic, Kyjova a Zastávky u Brna. Pamětní razítko z Letovic zůstalo po dohodě se zástupcem společnosti Kordis JMK v kontaktním centru, umístěném v bývalé osobní pokladně této stanice. O případném novém umístění stažených pamětních razítek budou probíhat další jednání. Kompletní přehled o umístění všech námi dodaných pamětních razítek naleznete na stránce Pamětní razítka.

 

 

Zemřel Petr Tuček

Začátkem února zasáhla naše členy a spolupracovníky velmi smutná zpráva. V neděli 31. ledna 2016 v pozdních nočních hodinách zemřel po krátké těžké nemoci Petr Tuček. Opustil nás ve věku nedožitých 61 let po aktivním životě naplněném převážně prací v Dopravním podniku města Brna i neúnavnou činností při organizování nostalgických akcí na železnici a v brněnské městské dopravě. Členové našeho spolku ho znali především jako spolehlivého spolupracovníka, který nám mnohokrát vypomohl na akcích, které jsme pořádali nebo spolupořádali. Odchodem Petra Tučka jsme ztratili skvělého přítele, rádce a spolupracovníka. O jeho lidských i profesionálních kvalitách nejlépe vypovídá smuteční řeč, kterou 9. února 2016 přednesl na jeho pohřbu v kostele sv. Cyrila a Metoděje v Brně-Židenicích Ing. Libor Konečný:

Vážená zarmoucená rodino, vážení smuteční hosté.
Petra Tučka jsem poznal v létě 1994. Pracoval jsem tehdy na brněnském ředitelství drah a jednou z mých činností bylo organizování jízd parních vlaků a oslav výročí tratí. Petr v té době působil jako dobrovolný průvodčí parních vlaků v historické uniformě z doby první republiky. Ač byl pracovníkem DPMB, tak se výborně orientoval i v železničním provozu. Díky své rozvaze, klidu a schopnosti rychle a důsledně řešit problémy a nebezpečné situace mi postupně začal dělat pobočníka na zvláštních vlacích a pomocného režiséra při organizování oslav. Stal se mým nepostradatelným spolupracovníkem, na kterého jsem se mohl vždy spolehnout, a bylo i jeho zásluhou, že bylo možno za těch 12 let naší spolupráce zvládnout desítky akcí, které se odehrávaly souběžně s normálním železničním provozem, bez nehod a úrazů. V Brně v té době byly 4 provozní parní lokomotivy a mezi nejnáročnější akce, které neměly obdobu na celé síti ČD, patřilo 6 ročníků zimních parních rychlíků „Šerák“ z Brna do Jeseníku nebo Retrovlak 1938 z Jeseníku do Hanušovic. Naše spolupráce trvala až do roku 2006, kdy jsem ve své funkci skončil. Petr potom směřoval více k parním lokomotivám, kromě brigád na údržbě a opravách soupravy historických osobních vozů se začal věnovat i údržbě a opravám parních lokomotiv. Zvláště bych chtěl připomenout jeho práci na opravě brněnské chlouby, parní lokomotivy 475.101, která je kulturní památkou. Při zaměstnání vystudoval hluboce po své životní padesátce železniční průmyslovku, složil zkoušky na strojvedoucího elektrických lokomotiv střídavé trakce a na topiče parních lokomotiv a začal na nich jako topič jezdit. Věnoval se i záchraně historických železničních vozidel a plavidel – spolu s kolegy zachránili historický služební vagón z dvacátých let a hlavně spolu s kapitánem P. Martinem Bejčkem zachránili historickou loď „Dallas“, která se stala Kulturní památkou. Toto jejich záslužné dílo zůstalo bohužel v současnosti nepochopeno a ocení jej až budoucí generace. S kapitánem Petrem Tučkem odchází z tohoto světa nejen vpravdě renesanční osobnost v oblasti hromadné dopravy a výborný kolega, spolupracovník a kamarád, ale i část historie města Brna. Petr kromě svého základního povolání kapitána lodní dopravy na brněnské přehradě řídil všechny druhy tramvají – od těch historických až po ty nejmodernější, trolejbusy, měl zkoušky na autobusy, na parní tramvaji „Caroline“ mohl dělat topiče a jediné vozidlo v dopravním podniku a technickém muzeu, na které neměl oprávnění, byla koňská tramvaj. Ale protože jako dlouholetý chovatel psů měl kladný vztah ke zvířatům, tak věřím tomu, že by i tuto zvládl. Za těch 40 let služby můžeme téměř s jistotou předpokládat, že alespoň jednou svezl každého obyvatele Brna, ať již při cestách do školy a zaměstnání, za kulturou a zábavou, tak i ve chvílích oddechu na lodích na přehradě nebo na parních vlacích, kde rozdával radost dětem, které zde tvořily převážnou část cestujících. Je proto více než symbolické, že nás na věčnost předešel na svátek sv. Jana Bosca, který se věnoval péči a výchově dětí a mládeže. Za všechno bych mu chtěl poděkovat. A s vědomím slov sv. Jana Zlatoústého „ Po smrti si nic nevezmeme s sebou, jenom to, co jsme dali jiným“ vím, že Petr před Pána nepředstoupil s prázdnýma rukama, a věřím, že se s ním jednou setkáme v moři Božího milosrdenství."

 

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák