Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda CHŽK 2025

termín: sobota 29. listopadu 2025

Bezdružické parní léto 2026

termín: sobota 1. a neděle 2. srpna 2026

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

094.jpg

Ediční činnost

2015-05_Pohlednice_433.002.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Aktuality

 

Mikulášská jízda CHŽK 2025

Na počátku září 2025 jsme začali pracovat na přípravě naší tradiční Mikulášské jízdy. Po sestavení rozpočtu akce následovala jednání se zástupci Jihomoravského kraje, Pardubického kraje, sponzorů i všech měst a obcí na trase zvláštního vlaku. V pondělí 29. září 2025 dosáhl objem přislíbených finančních prostředků částky potřebné k uspořádání akce, a výbor spolku tak rozhodl o jejím konání. Všem donátorům velmi děkujeme. Mikulášská jízda CHŽK 2025 se uskuteční v sobotu 29. listopadu 2025 a na rozdíl od předchozích ročníků bude výchozí a cílovou stanicí okružního zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou Ústí nad Orlicí. Pro návoz a odvoz účastníků akce v úseku Boskovice–Chornice, tedy v části trasy bez pravidelné osobní železniční dopravy, bude stejně jako v roce 2023 vypraven zvláštní motorový vlak. Podrobné informace včetně jízdních řádů a cen jízdného budou včas zveřejněny.

 

 

Letošní mikulášská jízda do Oslavan se neuskuteční

Ve středu 24. září 2025 nás zástupci města Oslavany informovali o zrušení letošní mikulášské jízdy z Brna do Oslavan, plánované na sobotu 6. prosince 2025. Toto velmi těžké rozhodnutí museli učinit z důvodu rozsáhlé technické závady na traťové koleji mezi stanicí Ivančice a dopravnou Oslavany. Tato akce se tradičně těší velké oblibě nejen u veřejnosti, ale i u členů našeho vlakového personálu. Doufáme proto, že se do jejího příštího ročníku podaří vzniklý technický problém vyřešit. O plánovaných akcích připravovaných v roce 2026 vás budeme samozřejmě průběžně informovat.

 

 

Zahájena generální oprava výstražníku AŽD 97

V září 2020 se našemu spolku podařilo získat výstražník AŽD 97-PV a závorový pohon ZPZ. Tyto relativně nové prvky pocházely z přejezdu P6823 ležícího v kilometru 212,004 mezi stanicemi Letovice a Březová nad Svitavou, který se Správa železnic rozhodla rekonstruovat. Závorové pohony vyráběné v licenci německé firmy Pintsch-Bamag byly na naši železniční síť dodávány ve druhé polovině devadesátých let. Na přelomu století jejich výroba skončila a stejně tak i výstražníky s plastovou svítilnovou skříní se již řadu let dodávají v inovovaném provedení. V září 2025 jsme zahájili generální opravu tohoto exponátu, který se v našem připravovaném muzeu stane součástí souboru přejezdových zabezpečovacích zařízení. O průběhu prací budeme naše příznivce informovat prostřednictvím sociálních sítí.

Rekonstrukci exponátu můžete sledovat v galerii na naší facebokové stránce.

 

 

Nové pamětní razítko pro Bezdružickou lokálku

O víkendu 2. a 3. srpna 2025 proběhl další ročník oblíbené akce Bezdružické parní léto. Také letos jsme na základě přání pořadatele akce dodali další pamětní razítko vztahující se k Bezdružické lokálce. Jeho motiv odkazuje na zahájení pravidelného provozu nových motorových jednotek řady 847 s obchodním názvem Regiofox na trase Bezdružice–Plzeň–Radnice od 15. prosince 2024. Nové pamětní razítko bude spolu s 22 již dříve dodanými k dispozici veřejnosti v Železničním muzeu Bezdružice, umístěném v bývalém staničním skladišti, a na vybraných akcích pořádaných spolkem Plzeňská dráha. Informace o umístění všech námi dodaných razítek získáte v sekci Pamětní razítka.

 

 

Přírůstek do muzejních sbírek spolku

V sobotu 23. srpna 2025 získal náš spolek pro svou připravovanou muzejní expozici železničních sdělovacích a zabezpečovacích zařízení elektromechanický výhybkářský přístroj, který až do září 2003 sloužil na stavědle číslo 2 ve stanici Tetčice. Po jeho vyřazení jej získal soukromý sběratel, který nám ho po více než dvaceti letech nabídl výměnou za jednoramenné mechanické návěstidlo. Přístroj vyrobený v roce 1954 je velmi zajímavý svou atypickou konstrukcí. Nemá kolejový číselník ani prvky pro spolupůsobení vlaku na zabezpečovací zařízení a ústředně pomocí pák se z něj ovládala pouze návěstidla předvěsti. Výhybky stavěl obsluhující zaměstnanec ručně, uzamykal je výměnovými zámky a výsledné klíče vkládal do stavědlových zámků. Protože přístroj není kompletní a chybí mu celá spodní část stojanu, zahájili jsme jeho opravu, jejíž cílem je uvést exponát do stavu po vyrobení. Nový exponát samozřejmě zařadíme do webové prezentace projektu na stránce Muzeum a o průběhu rekonstrukčních prací budeme naše příznivce informovat prostřednictvím sociálních sítí.

Rekonstrukci přístroje můžete sledovat v galerii na naší facebokové stránce.

 

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák