Připravované nostalgické akce

Mikulášská jízda do Oslavan 2025

termín: sobota 6. prosince 2025

Bezdružické parní léto 2026

termín: sobota 1. a neděle 2. srpna 2026

Prezentace zabezpečovací techniky

Víkend s drezínami a zabezpečovacím zařízením

termín: sobota 13. a neděle 14. září 2025

Přihlášení

Razítka

144.jpg

Ediční činnost

2015-03_Pohlednice_423.009.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Pamětní razítko pro parní lokomotivu 464.008

V letošním roce si České dráhy objednaly pamětní razítko pro parní lokomotivu 464.008, která v současnosti prodělává generální opravu v dílnách Centra historických vozidel (CHV) Českých drah v Lužné u Rakovníka. Díky spolupráci vedení CHV a našeho spolku tak postupně vzniká ucelená řada pamětních razítek prezentujících všechny muzejní lokomotivy ve vlastnictví národního dopravce. Nové pamětní razítko jsme zadavateli předali v pátek 1. srpna 2025. Jeho otisk bude možné získat na akcích, kterých se lokomotiva 464.008 zúčastní po svém uvedení do provozu, a samozřejmě i při návštěvě muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Kompletní přehled o umístění všech námi dodaných pamětních razítek naleznete na stránce Pamětní razítka.

 

 

Článek v časopise Dráha 7/2025

Ve středu 16. července 2025 vyšlo letošní sedmé číslo časopisu Dráha, do kterého jsme ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky i pamětníky přispěli článkem o zajímavém sovětském zjednodušeném reléovém staničním zabezpečovacím zařízení ECM-Č. Tento počin vznikl především jako připomenutí čtyřicátého výročí aktivace dvou těchto zařízení na síti ČSD, konkrétně ve východočeských stanicích Častolovice a Kostelec nad Orlicí. Článek stručně popisuje historický vývoj nasazení reléových zabezpečovacích zařízení na našich železnicích, následné pokusy zkonstruování zjednodušené verze tohoto systému i poměrně komplikovanou cestu vedoucí k aktivaci obou zařízení zakoupených v tehdejším SSSR. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Pamětní razítka pro nostalgickou sezonu 2025

Ani nostalgická sezona 2025 nebude ochuzena o pamětní razítka, která jsme navrhli a realizovali ve spolupráci s dalšími subjekty. Všechna již byla vyrobena a v nejbližších dnech zamíří do Bezdružic a do Lužné u Rakovníka. Otisky razítek bude možné získat na nostalgických akcích, v dohodnutých pokladnách ČD i na dalších místech. První příležitost bude mít veřejnost v sobotu 2. a v neděli 3. srpna na tradičním Bezdružickém parním létě, pořádaném spolkem Plzeňská dráha. Nové pamětní razítko bude k dispozici v železničním muzeu zřízeném v bývalém skladišti stanice Bezdružice. Náhledy a plánované umístění nových razítek budeme doplňovat postupně vždy po předání příslušného razítka do sekce Pamětní razítka roku 2025.

 

 

Strelou jižní Moravou

V sobotu 14. května 2022 se naši členové přesně po jednom roce a jednom dni opět setkali s legendárním motorovým vozem M 290.002. Ten byl vyroben spolu s identickým vozem číslo M 290.001 v letech 1934–1936 závody Tatra v Kopřivnici pro tehdejší Československé státní dráhy, které od července 1936 oba nasadily na prestižní motorový rychlík nazvaný Slovenská strela. Tento historicky první povinně místenkový vlak ČSD spojoval Prahu a Bratislavu s jedinou zastávkou v Brně. Při vývoji a výrobě motorových vozů řady M 290.0 byly využity nejnovější poznatky, a to nejen z oboru stavby železničních, ale také silničních vozidel. Při zkušebních jízdách dosáhl motorový vůz M 290.002 rychlostního rekordu 148 km/h. Aerodynamický tvar, nepřehlédnutelný červený lak, pohodlná sedadla nebo servis zajišťovaný Mezinárodní společností lůžkových vozů (CIWL) udělaly ze Slovenské strely velmi rychle atraktivní a žádaný spoj. Zpočátku zvládal motorový rychlík překonat vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za 4 hodiny a 53 minut. Tento čas se díky optimalizaci jízdního řádu a postupující rekonstrukci traťového svršku podařilo v posledním roce předválečného provozu snížit na 4 hodiny a 18 minut, což odpovídalo cestovní rychlosti 92 km/h. Ve stejné době potřebovaly rychlíky vedené parní lokomotivou na zdolání stejné trasy o hodinu více. Během druhé světové války zůstaly z důvodu nedostatku pohonných hmot oba vozy odstaveny. Od června 1945 se na obnoveném spoji Slovenská strela střídaly s německými motorovými jednotkami, které zůstaly na území ČSR a byly též využívány pro přepravu československých zástupců k soudním procesům v německém Norimberku. Do běžného provozu v následujících letech zasahovaly stále méně a od počátku padesátých let již sloužily pouze jako záloha pro vládní jízdy. Vůz M 290.001 vyřazený v roce 1953 o sedm let později vyhořel a byl zlikvidován. K vyřazení vozu M 290.002 došlo až v roce 1960. Následně jej převzalo Technické muzeum podniku Tatra Kopřivnice, které jej umístilo ve svém areálu, kde několik desetiletí chátral. V květnu 2000 získal status kulturní památky a o deset let později pak nejvyšší stupeň památkové ochrany, neboť byl prohlášen národní kulturní památkou. V letech 2018–2021proběhla velmi citlivá rekonstrukce, jejímž výsledkem je plně funkční historické vozidlo. Součástí projektu rekonstrukce představeného veřejnosti v roce 2017 se stala i výstavba speciálního výstavního pavilonu, z něhož by vůz mohl vyjíždět k příležitostným jízdám pro veřejnost. Slavnostní předání rekonstruovaného vozu proběhlo ve čtvrtek 13. května 2021 za účasti významných hostů. Na jaře 2022 byla uzavřena dohoda mezi společností Tatra Trucks, a. s., která je vlastníkem vozidla, a Klubem přátel kolejového autobusu, z. s. (KPKA). Ten se již 10 let zabývá organizací speciálních akcí, při nichž je schopen dokonale navodit historickou atmosféru. Výsledkem spolupráce obou subjektů jsou tak fotografické a filmové materiály, které společnost Tatra použije pro propagaci motorového vozu M 290.002. Kromě našeho spolku, který byl přizván, aby zajistil železniční personál v odpovídajících stejnokrojích, se náročné akce konané druhou květnovou sobotu roku 2022 zúčastnili i členové Salonu první republiky, představující dobové cestující, nebo Veterán Tatra klubu z Bystřice nad Pernštejnem, jehož členové zapůjčili své historické automobily. Pořadatelé z KPKA vybrali velmi pečlivě místa s odpovídající atmosférou. Fotografování a filmování se tak uskutečnilo ve stanicích Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Nemotice i v různých úsecích na tratích Břeclav–Znojmo a Brno–Veselí nad Moravou. Pro akci byly vyrobeny také velmi profesionální kulisy, které posloužily k překrytí moderních prvků nacházejících se ve vybraných lokalitách. Nezbývá tak, než poděkovat kolegům z KPKA za přizvání ke spolupráci na této velmi zajímavé akci a doufat, že vlastník motorového vozu M 290.002 bude s pořízenými obrazovými materiály spokojen.

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák