Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

072.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Pořádáte železniční akci?
Možná by se na ní hodil i náš stánek s prezentací
zabezpečovací techniky.

Neváhejte a napište nám.
Rádi přijedeme také k Vám.

Děkujeme všem,
kteří podpořili náš projekt
„Pomozte nám zachránit mizející železniční historii“

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Poslední mechanické návěstidlo ve Velkých Opatovicích sneseno

Ve středu 17. dubna 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo S ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po půl roce od vypnutí zařízení došlo z důvodu jeho umístění na velmi špatně přístupném místě, které vylučovalo použití mechanizace dodavatelské firmy i speciálního vozidla MUV-69 Správy železnic. Pro šetrnou demontáž návěstidla, které bude předáno do muzejní expozice spřáteleného spolku, jsme tak museli zajistit mechanizaci ve vlastní režii. O mechanickém zabezpečovacím zařízení stanice Velké Opatovice i jeho demontáži připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika.

 

 

Článek v časopise Dráha 4/2024

V pátek 12. dubna 2024 vyšlo čtvrté letošní číslo časopisu Dráha, ve kterém čtenáři naleznou druhý díl článku o stavědlových přístrojích vzor 5007. Tento počin, připravený ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky i pamětníky, vznikl především jako připomenutí 115. výročí zavedení tohoto typu přístroje do provozu. Dubnová část článku obsahuje technický popis přístroje a jednotlivých typů stavěcích pák a zámků k zajištění stálých i přechodných závislostí. Čtenáři se dozví, jak probíhalo zavádění nového zařízení do provozu, jak se změnil postup jeho obsluhy nebo jaké úpravy si vynutilo zavedení světelných návěstidel na ČSD. Jako bonus je připojené též krátké pojednání o tom, jak se v době první československé republiky budovala zabezpečovací zařízení. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Nový exponát do sbírek připravované muzejní expozice

Ve čtvrtek 28. března 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo L ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po pěti měsících od vypnutí zařízení došlo na základě požadavku brněnské redakce České televize. Ta připravovala reportáž o úbytku mechanických návěstidel, ale nakonec se rozhodla pořídit potřebné záběry v Božicích u Znojma. Získané návěstidlo je unikátní tím, že má stavěcí a rozvěsné zařízení umístěné pod ramenem. Toto ne příliš časté technické řešení se používalo v případech, kdy vzdálenost mezi místem obsluhy a návěstidlem činila více než 600 metrů. Z převzetí a demontáže návěstidla připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika. Podrobnější údaje o nově získaném exponátu budou následně k dispozici i v prezentaci projektu muzejní expozice CHŽK.

 

 

V sobotu 8. prosince 2001 vyrazil na koleje oblíbený Mikulášský vlak. Pro letošní jízdu jsme zvolili netradiční trasu. Souprava zvláštního vlaku, tažená parní lokomotivou 310.922, sice vyjela jako každoročně z České Třebové, ovšem tentokrát si to namířila po hlavní trati prvního koridoru směrem k Brnu. „Vlakový Mikuláš“ tak navštívil města a obce na trase Česká Třebová–Svitavy–Letovice–Skalice nad Svitavou–Boskovice–Velké Opatovice–Chornice–Moravská Třebová–Česká Třebová. Tato trasa se ukázala jako velmi výhodná. Během celé akce totiž nemusel být prováděn posun, protože vlak neměnil směr jízdy. Na akce nemohlo chybět našich 7 průvodčích ve stejnokrojích ČSD vzor 1934. Nejpozoruhodněji se ustrojil Toník Hampejs, který představoval právního zástupce čerta. K této originální masce ho přivedly články v několika časopisech, které varovaly rodiče před strašením dětí čerty. Nikdo z velkého počtu cestujících však na našeho čerta nepodal trestní oznámení, a děti tak nazývaly Toníka Luciperem. Souprava zvláštního vlaku doslova „praskala ve švech“. Parní lokomotiva 310.922 navíc bez větších obtíží zdolala i náročná stoupání ze Skalice nad Svitavou do Boskovic a z Knínic u Boskovic do Šebetova, takže lze předpokládat, že nově vyzkoušená trasa bude použita i při dalších ročnících Mikulášské jízdy.

 

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela