Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2025

termín: sobota 14. června 2025

Regionální den železnice v Plzeňském kraji 2025

termín: sobota 14. června 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Den dětí ve Frýdku - Místku

termín: sobota 31. května 2025

Oslava výročí 50 let filmu Páni kluci

termín: neděle 22. června 2025

Přihlášení

Razítka

040.jpg

Ediční činnost

2015-11_KK_2016.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Prodej kapesních kalendářů CHŽK
na rok 2025 zahájen.


Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Zemřel Ing. Vladimír Kellner

Výbor Chornického železničního klubu s lítostí oznamuje všem členům, spolupracovníkům a přátelům, že v úterý 20. května 2025 v časných ranních hodinách zemřel ve věku 97 let Ing. Vladimír Kellner, vynikající odborník v oboru železniční zabezpečovací techniky. Během svého bohatého profesního života se mimo jiné z pozice technického náměstka ředitele podniku Automatizace železniční dopravy Praha zásadním způsobem podílel na zavádění rychlostní návěstní soustavy nebo na vývoji světelného návěstidla AŽD 70. Našemu spolku ochotně pomáhal nejen s přípravou projektu budoucí muzejní expozice a poradenstvím při rekonstrukci některých exponátů, ale především s odbornými konzultacemi pro publikační činnost. Poslední rozloučení s Ing. Vladimírem Kellnerem proběhne v pátek 6. června 2025 v 11:00 hodin ve velké obřadní síni města Kolín.

 

 

Nový exponát pro připravované muzeum

V úterý 6. května 2025 převzali naši členové manuální telefonní přepojovač pro 50 účastnických telefonních linek systému místní baterie (MB). Tato kolíková telefonní ústředna s možností zapojení meziměstských hovorů v systému MB byla později dovybavena i rotační číselnicí a dalšími prvky, umožňujícími komunikaci s účastníky zapojenými do automatického telefonního systému. Zařízení, které vyrobil národní podnik Tesla v roce 1955 podle předválečných vzorů, je poměrně dobře zachovalé, neboť nebylo nikdy vystaveno standardnímu telefonnímu provozu. Podle původního majitele rušícího svou soukromou sbírku pochází z krytu civilní obrany Krajského výboru Komunistické strany Československa v Českých Budějovicích. Přepojovač tak postačí pouze vyčistit a doplnit některé jeho ztracené části.

 

 

Nostalgické akce v sezoně 2025

Na jaře 2025 pokračovala jednání s pořadateli nostalgických akcí, kteří mají zájem o zajištění vlakového personálu CHŽK v letošní sezóně. V současné době je dohodnuta naše účast na pěti akcích. Jako první se v sobotu 14. června 2025 uskuteční tradiční Víkend dopravní nostalgie konaný v rámci festivalu Ignis Brunesis. Ve stejném termínu proběhne na železniční trati ze Staňkova do Poběžovic Regionální den železnice v Plzeňském kraji a v následujícím dni, tedy v neděli 15. června 2025, budou vypraveny zvláštní vlaky v rámci letošního ročníku Dne Radnic. V prvním srpnovém víkendu v sobotu 2. a v neděli 3. srpna 2025 by se mělo uskutečnit Bezdružické parní léto a poslední potvrzenou akcí je Mikulášská jízda do Oslavan s předpokládaným termínem konání v sobotu 6. listopadu 2025. Oslavy 140. výročí zahájení provozu na místní dráze z Rudoltic v Čechách do Lanškrouna naplánované na letošní květen se neuskuteční. Konání této akce bohužel znemožňuje probíhající rekonstrukce železničního uzlu Česká Třebová i již provedené stavební úpravy ve stanici Lanškroun. V letošním roce by náš spolek velmi rád uspořádal tradiční okružní Mikulášskou jízdu. V současné době vedeme jednání o výjimce umožňující vedení zvláštního vlaku po trati s výhradním provozem jednotného evropského zabezpečovače ETCS. O průběhu všech jednání budeme informovat. Všechny potvrzené akce jsou již zveřejněny v sekci Akce na stránce Připravujeme.

 

 

Celých osmapadesát let čekali obyvatelé z česko-polského pohraničí na okamžik, kdy budou moci vystoupit z vlaku jedoucího mezi Mikulovicemi a Jindřichovem ve Slezsku také v polských Głuchołazech. Co tak zásadního bránilo cestujícím v tomto zdánlivě banálním počinu? Byla to mezivládní dohoda uzavřená mezi Polskem a Československem v roce 1948 a upravující režim na tamní železniční trati, kterou české vlaky využívaly jen jako peážní. Tato zvláštnost se občas vyskytuje v železničním provozu v blízkosti hranic států, kdy vlaky jednoho z nich využívají železniční trať v sousedním státě. U spojů, jezdících přes polské Głuchołazy, však stanovovala smlouva z roku 1948 velice nestandardní podmínky. Cestující z českých vlaků nesměli na polském území vystoupit, během jízdy po polské železniční trati nesměli otevírat okna a museli navíc zatáhnout záclonky. Celou dobu je doprovázeli polští pohraničníci se samopaly. Naopak občané Polské republiky nesměli do českých vlaků nastupovat. Pokud snad někomu tato opatření připomínají někdejší „železnou oponu“ mezi bývalým východním a západním blokem, případně situaci na státní hranici mezi severní a jižní Koreou, uvažuje správně. Podobně komentovali svoji situaci obyvatelé z obou stran státní hranice. Vrcholem absurdna pak byla skutečnost, že se takto původně postupovalo mezi dvěma „bratrskými“ socialistickými státy východního bloku v době, kdy v obou zemích padl komunistický režim, a v závěru dokonce i v situaci, kdy se oba státy staly členy evropské unie. Železniční přechod byl zcela uzavřen po ukončení druhé světové války, kdy původně německé území připadlo Polsku. Po třech letech spatřila světlo světa výše popsaná smlouva, kterou se představitelé měst a obcí na obou stranách státní hranice snažili posledních patnáct let zrušit a zavést na hraničním přechodu běžný provoz. Neskutečné obstrukce vrcholných představitelů obou států nakonec polevily teprve v červnu 2006, kdy se vlády dohodly o obnovení železničního hraničního přechodu Mikulovice/Głuchołazy. Ještě několik měsíců nato probíhala jednání mezi železničními dopravci obou zemí tak, aby s platností od nového jízdního řádu 2006/07 mohl být přechod otevřen. V poslední den platnosti jízdního řádu 2005/06 byl Českými drahami při příležitosti obnovení běžného provozu vypraven zvláštní vlak v trase Šumperk–Głuchołazy a zpět. Náš spolek byl zástupci města Jeseník požádán o dodání šesti uniformovaných železničářů ve stejnokrojích, které se nosily na české železnici po celou dobu uzavření přechodu, výrobu pamětních lepenkových razítek a pamětní razítko k této slavnostní příležitosti. Požadavek byl nakonec rozšířen a razítka byla dodána nejen v české, ale též v polské verzi. CHŽK pak obohatil personální obsazení vlaku o kolegu Čestmíra Čepa, který dorazil symbolicky v uniformě pohraničníka, včetně nezbytného samopalu a služebního psa. V chladném sobotním ránu 9. prosince 2006 vyrazil náš vlak vedený olomouckou parní lokomotivou 464.202 a sestavený ze salonního, společenského a několika osobních vozů ze Šumperka. Nálada mezi cestujícími byla pozoruhodná, jelikož někteří, vzpomínajíce na několik marných pokusů o zavedení zvláštních vlaků do Polska v minulých letech, stále nevěřili v úspěšný průjezd státní hranicí. Souprava se během jízdy plnila lidmi a zástupci médií, v Jeseníku pak do salonního vozu nastoupili představitelé města a čestní hosté. V 9.22 hodin jsme zastavili v Mikulovicích, kdy měl náš vlak pobyt 6 minut. I po necelé půlhodině však na odjezdovém návěstidle stále svítila návěst „stůj“. Někteří pesimisté tvrdili, že do Polska opět nedojedeme a oni to přece říkali. Nakonec se nám podařilo zjistit, že na polské straně došlo k poruše zabezpečovacího zařízení, a po několika dalších minutách se vlak konečně rozjel, úspěšně přejel státní hranici a zastavil na nádraží v Głuchołazech. K velké „radosti“ přítomných polských pohraničníků, kteří kupodivu tentokrát nechali samopaly doma, z něj vystoupilo 600 cestujících. Následovaly projevy politiků, fanfáry a stříhání pásky. Na polském nádraží jsme si se zájmem prohlédli původní elektromechanické zabezpečovací zařízení pocházející ještě z dob, kdy stanice patřila Německu, a ve 13.40 hodin zamířili se zvláštním vlakem zpět. O celé akci velmi podrobně informovala místní i celostátní média včetně České televize. Regionální tisk pak vyšel s titulky „Pád železné opony“, „Konec absurdistánu“ či „Zelená po šedesáti letech“.

 

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák