Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

057.jpg

Ediční činnost

2015-06_Pohlednice_475.101.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Pořádáte železniční akci?
Možná by se na ní hodil i náš stánek s prezentací
zabezpečovací techniky.

Neváhejte a napište nám.
Rádi přijedeme také k Vám.

Děkujeme všem,
kteří podpořili náš projekt
„Pomozte nám zachránit mizející železniční historii“

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Poslední mechanické návěstidlo ve Velkých Opatovicích sneseno

Ve středu 17. dubna 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo S ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po půl roce od vypnutí zařízení došlo z důvodu jeho umístění na velmi špatně přístupném místě, které vylučovalo použití mechanizace dodavatelské firmy i speciálního vozidla MUV-69 Správy železnic. Pro šetrnou demontáž návěstidla, které bude předáno do muzejní expozice spřáteleného spolku, jsme tak museli zajistit mechanizaci ve vlastní režii. O mechanickém zabezpečovacím zařízení stanice Velké Opatovice i jeho demontáži připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika.

 

 

Článek v časopise Dráha 4/2024

V pátek 12. dubna 2024 vyšlo čtvrté letošní číslo časopisu Dráha, ve kterém čtenáři naleznou druhý díl článku o stavědlových přístrojích vzor 5007. Tento počin, připravený ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky i pamětníky, vznikl především jako připomenutí 115. výročí zavedení tohoto typu přístroje do provozu. Dubnová část článku obsahuje technický popis přístroje a jednotlivých typů stavěcích pák a zámků k zajištění stálých i přechodných závislostí. Čtenáři se dozví, jak probíhalo zavádění nového zařízení do provozu, jak se změnil postup jeho obsluhy nebo jaké úpravy si vynutilo zavedení světelných návěstidel na ČSD. Jako bonus je připojené též krátké pojednání o tom, jak se v době první československé republiky budovala zabezpečovací zařízení. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Nový exponát do sbírek připravované muzejní expozice

Ve čtvrtek 28. března 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo L ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po pěti měsících od vypnutí zařízení došlo na základě požadavku brněnské redakce České televize. Ta připravovala reportáž o úbytku mechanických návěstidel, ale nakonec se rozhodla pořídit potřebné záběry v Božicích u Znojma. Získané návěstidlo je unikátní tím, že má stavěcí a rozvěsné zařízení umístěné pod ramenem. Toto ne příliš časté technické řešení se používalo v případech, kdy vzdálenost mezi místem obsluhy a návěstidlem činila více než 600 metrů. Z převzetí a demontáže návěstidla připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika. Podrobnější údaje o nově získaném exponátu budou následně k dispozici i v prezentaci projektu muzejní expozice CHŽK.

 

 

Letošní program oslav Dne dětí na Kroměřížsku byl výjimečný historickou scénou příjezdu následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este s rodinou a doprovodem na nádraží v Kroměříži. Na uspořádání výjevů ze starého mocnářství se kromě pořádajícího spolku Kroměřížská dráha podílel Chornický železniční klub, Spolek Vojenské historie František Ferdinand d´Este z Brna, Ostrostřelecká garda z Police nad Metují a C. k. kadetní hudba z Velkých Opatovic. Navodit atmosféru před sto lety však nebylo nijak snadné, o čemž svědčí i výčet zúčastněných historických spolků, jejichž členové museli většinou přijet i z velmi vzdálených míst. Dobrá věc se však podařila a diváci tak mohli sledovat nejen příjezd vzácné návštěvy zvláštním vlakem, uvítací projev starosty města, dekorování zasloužilých občanů, či čestnou salvu, ale také slavnostní otevření „nové“ lokomotivní remízy a koncert kadetní hudby v jejích běžně nepřístupných prostorách. Přípravu historické scény však zkomplikovalo odstavení původně plánované parní lokomotivy 313.432 z provozu. Tento stroj, který měl původně zvláštní vlaky vozit, totiž odpovídal přesně době kolem roku 1903. Místo něj byla nasazena lokomotiva 433.002 z roku 1948, a tu bylo nutné upravit pro účely historické scény tak, aby alespoň navozovala dojem starého Rakouska. Za vydatné odborné pomoci Ing. Vladimíra Londina byla nakonec na nezbytně nutnou dobu přeznačena na 279.002. Kromě změny řadového označení na ní byly provedeny změny dalších nápisů a upraven byl i první vůz soupravy. Výsledek byl velmi věrohodný, a to i přesto, že tento stroj je velmi pečlivě udržován ve stavu ze začátku sedmdesátých let minulého století. Jízdy zvláštních parních vlaků na trati Kroměříž–Zborovice pořádá každoročně Krajské centrum osobní dopravy ČD Zlín ve spolupráci se spolkem Kroměřížská dráha za finanční podpory měst a obcí v okolí zmíněné dráhy, bez nichž by realizace akcí nebyla možná. O letošní akci byl velký zájem, takže je téměř jisté, že na lokálku do Zborovic vyjede parní vlak také příští rok.

 

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela