Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

066.jpg

Ediční činnost

2015-06_Pohlednice_475.101.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete


Vážení přátelé železnice
vítáme Vás na stránkách spolku
Chornický železniční klub, z. s.
Doufáme, že se Vám zde bude líbit a najdete vše,
co jste chtěli vědět o nás a akcích pořádaných pro Vás.


 

Pořádáte železniční akci?
Možná by se na ní hodil i náš stánek s prezentací
zabezpečovací techniky.

Neváhejte a napište nám.
Rádi přijedeme také k Vám.

Děkujeme všem,
kteří podpořili náš projekt
„Pomozte nám zachránit mizející železniční historii“

Aktivity spolku můžete též sledovat
prostřednictvím sociálních sítí

Aktuálně

Poslední mechanické návěstidlo ve Velkých Opatovicích sneseno

Ve středu 17. dubna 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo S ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po půl roce od vypnutí zařízení došlo z důvodu jeho umístění na velmi špatně přístupném místě, které vylučovalo použití mechanizace dodavatelské firmy i speciálního vozidla MUV-69 Správy železnic. Pro šetrnou demontáž návěstidla, které bude předáno do muzejní expozice spřáteleného spolku, jsme tak museli zajistit mechanizaci ve vlastní režii. O mechanickém zabezpečovacím zařízení stanice Velké Opatovice i jeho demontáži připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika.

 

 

Článek v časopise Dráha 4/2024

V pátek 12. dubna 2024 vyšlo čtvrté letošní číslo časopisu Dráha, ve kterém čtenáři naleznou druhý díl článku o stavědlových přístrojích vzor 5007. Tento počin, připravený ve spolupráci s několika odborníky z oboru železniční zabezpečovací techniky i pamětníky, vznikl především jako připomenutí 115. výročí zavedení tohoto typu přístroje do provozu. Dubnová část článku obsahuje technický popis přístroje a jednotlivých typů stavěcích pák a zámků k zajištění stálých i přechodných závislostí. Čtenáři se dozví, jak probíhalo zavádění nového zařízení do provozu, jak se změnil postup jeho obsluhy nebo jaké úpravy si vynutilo zavedení světelných návěstidel na ČSD. Jako bonus je připojené též krátké pojednání o tom, jak se v době první československé republiky budovala zabezpečovací zařízení. Časopis je možné zakoupit v modelářských prodejnách, obchodech specializujících se na železniční literaturu a ČD-centrech velkých železničních stanic.

 

 

Nový exponát do sbírek připravované muzejní expozice

Ve čtvrtek 28. března 2024 převzali naši členové jednoramenné mechanické vjezdové návěstidlo L ze stanice Velké Opatovice. Tento prvek byl součástí mechanického zabezpečovacího zařízení aktivovaného v roce 1960 a vypnutého 23. října 2023. Ke snesení návěstidla až po pěti měsících od vypnutí zařízení došlo na základě požadavku brněnské redakce České televize. Ta připravovala reportáž o úbytku mechanických návěstidel, ale nakonec se rozhodla pořídit potřebné záběry v Božicích u Znojma. Získané návěstidlo je unikátní tím, že má stavěcí a rozvěsné zařízení umístěné pod ramenem. Toto ne příliš časté technické řešení se používalo v případech, kdy vzdálenost mezi místem obsluhy a návěstidlem činila více než 600 metrů. Z převzetí a demontáže návěstidla připravujeme reportáž, kterou zveřejníme v sekci Kronika. Podrobnější údaje o nově získaném exponátu budou následně k dispozici i v prezentaci projektu muzejní expozice CHŽK.

 

 

V neděli 27. listopadu 2011 uspořádal Chornický železniční klub po čtyřleté odmlce Mikulášskou jízdu. Nezvyklý nedělní termín akce byl důsledkem mimořádné události, při níž byla v létě 2011 poškozena parní lokomotiva 310.922 a dva historické vozy. Podle původního plánu měl být stroj 423.009 s brněnskou historickou soupravou použit v sobotu 26. listopadu na akci CHŽK a lokomotiva 310.922 se soupravou deponovanou v DKV Česká Třebová odvézt týž den mikulášské vlaky mezi Chocní a Litomyšlí. Tato vize vzala ihned po jihlavské nehodě za své a vedení našeho spolku se nakonec rozhodlo o odsunutí akce na neděli. Členové spřáteleného Letohradského železničního klubu tak prožili obzvláště náročný víkend, neboť museli během dvou dnů zvládnout dvě poměrně náročné akce. Zvláštní vlak sestavený ze šesti vozů bývalé řady Ce zvaných „Rybák“, bufetového vozu Společnosti železniční při DKV Česká Třebová s parní lokomotivou 423.009 v čele tak vyrazil na osvědčenou okružní trasu v neděli 27. listopadu 2011 krátce před osmou hodinou ranní. Kromě dobového železničního personálu jej doprovázel Mikuláš, anděl a dva neposední čerti, ze kterých šla hrůza. V Opatově, Svitavách nebo Březové nad Svitavou očekávaly mimořádný spoj jen menší hloučky zájemců o svezení. Po odjezdu ze stanice Letovice se však už Mikulášova družina i naši průvodčí řádně zapotili, neboť na tomto nádraží nastoupilo do vlaku snad největší množství cestujících na celé trase. Většina jich cestovala do Boskovic, odkud měli velmi výhodný přípoj zpět. Další velký nápor cestujících byl očekáván ve stanici Boskovice, kde byla z tohoto důvodu opět zřízena historická osobní pokladna. Mnoho rodičů tak využilo nevšední příležitost ukázat svým dětem, jakým způsobem byli ještě nedávno odbavování cestující na železnici. Historická pokladna se opět osvědčila. Odbavila 157 cestujících a výrazně usnadnila práci vlakovému personálu. Nejdelší pobyt zvláštního vlaku byl naplánován ve stanici Šebetov. Členové místních spolků tam opět připravili „občerstvovací kantýnu“. Tato stanice se navíc nachází zhruba v polovině trasy a přestávka tak přišla vhod nejen lokomotivní četě, která během ní provedla prohlídku a mazání stroje, ale také ostatnímu personálu a cestujícím. Zdolání celé 127 kilometrů dlouhé trasy trvalo totiž zvláštnímu vlaku osm hodin a čtyřicet minut. Přesně 44 minut po poledni opustil zvláštní vlak šebetovské nádraží. Přes Velké Opatovice a Jevíčko pokračoval do Chornic. V tomto kdysi důležitém regionálním železničním uzlu dobrala parní lokomotiva vodu ze zachovalého vodního jeřábu, což se stalo velkou atrakcí pro cestující a především pro přítomné železniční fotografy, kteří díky příznivému počasí lemovali koleje podél celé trasy zvláštního vlaku. Voda byla samozřejmě doplňována i v dalších pěti stanicích na trase, ovšem vždy pouze z hasičské cisterny. Ukázalo se, že vodní jeřáb jí lze nahradit prakticky, nikoli však esteticky. Po uzavření ventilu vodního jeřábu a odjezdu ze stanice zbývalo do cíle necelých čtyřicet kilometrů. Zvláštní vlak měl naplánovány delší pobyty ještě ve stanicích Městečko Trnávka, Moravská Třebová, Mladějov na Moravě a na zastávce Trpík. Obyvatelé této nejmenší samostatné obce na trase připravili pro jeho osazenstvo originální občerstvení servírované přímo v čekárně na nástupišti. Ve Třebovici v Čechách odevzdala lokomotivní četa klíče od výhybek příslušného úseku tratě a v 16.39 hodin, přesně podle jízdního řádu, zastavila se soupravou zvláštního vlaku u prvního nástupiště stanice Česká Třebová. Naši Mikulášskou jízdu 2011 lze bezesporu hodnotit jako velmi úspěšnou. V podobném duchu o ní také v následujících dnech informovala všechna místní tištěná média. Zvláštním vlakem cestovalo 1.031 platících cestujících a minimálně dalších 300 bylo dětí do pěti let. Proti předchozímu ročníku je to nárůst o 280 platících cestujících, přičemž ubylo těch, kteří jeli delší část trasy, a naopak přibylo zájemců o svezení na kratších úsecích. Nezbývá než poděkovat všem městům, obcím a firmám za finanční podporu akce, hasičským sborům za doplňování vody a v nepolední řadě i strojní četě lokomotivy 423.009 za skvěle odvedenou práci.

Nejčastěji hledáte:

> Vlakový personál

> Pamětní razítka

> Prezentace zabezpečovací techniky

 

Zaměření:

Podpora a propagace železniční dopravy v České republice, dokumentační a publikační činnost na poli železniční historie a záchrana železničních technických památek.

 

Činnost:

> organizování jízd zvláštních vlaků

> zajišťování personálu v dobových uniformách na zvláštních vlacích v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> zajišťování mobilní prezentace železničních zabezpečovacích zařízení v rámci vlastních akcí, případně na akcích pořádaných jinými organizacemi

> tvorba návrhů pamětních razítek pro vlastní akce, případně pro akce pořádané jinými organizacemi

> pořádání a spolupořádání výstav se železniční tématikou

> publikační a ediční činnost

> příprava muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky

> spolupráce s jinými podobně zaměřenými subjekty na národní i mezinárodní úrovni.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela