Připravujeme

Mikulášská jízda do Oslavan

termín: sobota 1. prosince 2018

Vítání jara na Konstantinolázeňsku

termín: neděle 21. dubna 2019

Přihlášení

Razítka

092.jpg

Ediční činnost

2015-10_Pohlednice_314-303.jpg

Mikulášská jízda Chornického železniční klubu 2013

termín: neděle 1. prosince 2013
kód akce: 08-115
pořadatel: Chornický železniční klub, z. s.
místo konání: traťový úsek Česká Třebová–Skalice nad Svitavou–Chornice–Česká Třebová
vozidla: 423.009 + 3 Ce + Rlm + 3 Ce
období: třicátá léta dvacátého století
razítko:

Letopočet končící lichou číslicí je v řadách stálých návštěvníků nostalgických akci ve znamení napjatého očekávání, zda se uskuteční tradiční okružní Mikulášská jízda na tratích 260 a 262. Náš spolek ji v posledním období pořádá vždy s dvouletým odstupem, aby šetřil pokladny sponzorů i obecních a městských úřadů na trase zvláštního vlaku. Zajištění finančních prostředků je pokaždé rozhodujícím faktorem pro uskutečnění této nákladné a pořadatelsky náročné akce. V letošním roce k němu přibyl i problém zcela nový, a sice zastavená osobní železniční doprava v úseku mezi Velkými Opatovicemi a Moravskou Třebovou. Tato situace znamenala vyřešit náročný rébus, jakým způsobem odvézt cestující ze stanic v dotčeném úseku zpět do jejich domovů. V průběhu září a října 2013 se naštěstí podařilo získat příslib dostatečného množství sponzorských peněz, aby bylo možné zaplatit nejen vypravení zvláštního vlaku sestaveného z letohradské parní lokomotivy 423.009 a soupravy sedmi historických vozů, ale také uhradit účet za zvláštní vlak vedený motorovou jednotkou řady 814 v trati Moravská Třebová–Skalice nad Svitavou. Mikulášský vlak tak mohl v neděli 1. prosince 2013 krátce před jedenáctou hodinou dopolední vyrazit na osvědčenou okružní trasu Česká Třebová–Skalice nad Svitavou–Chornice–Česká Třebová. Kromě našeho dobového personálu jej doprovázel Mikuláš, anděl a dva neposední čerti, ze kterých šla hrůza. Na rozdíl od předchozích osmi ročníků této akce byla souprava zvláštního vlaku zaplněna již z výchozí stanice. Davy dalších cestujících nás očekávaly ve Svitavách, Březové nad Svitavou, Letovicích i Skalici nad Svitavou. Největší zájem cestujících jsme předpokládali ve stanici Boskovice, kde byla z tohoto důvodu opět zřízena historická osobní pokladna. Mnoho rodičů tak využilo nevšední příležitosti a ukázali svým dětem, jakým způsobem probíhalo ještě nedávno odbavování cestujících na železnici. Historická pokladna se opět osvědčila. Odbavila 246 cestujících a výrazně usnadnila práci našemu vlakovému personálu. Většina návštěvníků akce požadovala odbavení do Šebetova. Tato stanice se nachází zhruba v polovině trasy, proto v ní je vždy plánován nejdelší pobyt, který je jakousi přestávkou, umožňující lokomotivní četě provést důkladnou prohlídku a mazání lokomotivy. O cestující ze zvláštního vlaku se mezitím postarali šebetovští hasiči, kteří pro ně připravili bohaté občerstvení. Po hodinovém pobytu nás šebetovská výpravčí vypravila na druhou polovinu plánované trasy, poznamenané již zmíněným neprovozováním osobní dopravy mezi Velkými Opatovicemi a Moravskou Třebovou. I v tomto úseku jsme zaznamenali vysoký zájem veřejnosti a mimořádná Regionova, vypravená v režii CHŽK pro návrat cestujících z Moravské Třebové, byla plně obsazena. Zvláštní vlak měl naplánován delší pobyt ještě v Mladějově na Moravě a na zastávce Trpík. Obyvatelé této nejmenší samostatné obce na trase připravili pro jeho osazenstvo originální občerstvení servírované přímo v čekárně na nástupišti. Ve Třebovici v Čechách odevzdala lokomotivní četa klíče od výhybek příslušného úseku tratě a v 18.44 hodin, přesně podle jízdního řádu, zastavila po 127 kilometrech a osmi hodinách výkonu se soupravou zvláštního vlaku u prvního nástupiště stanice Česká Třebová. Mikulášskou jízdu Chornického železničního klubu 2013 lze hodnotit jako velmi úspěšnou. V podobném duchu o ní také v následujících dnech informovala všechna místní tištěná média. Zvláštním vlakem cestovalo 1 330 platících cestujících, což je o 300 více než při předchozím ročníku. Nezbývá než poděkovat všem městům, obcím a firmám za finanční podporu akce, hasičským sborům za doplňování vody a v neposlední řadě i lokomotivní četě stroje 423.009 za skvěle odvedenou práci.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 44
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Správce IT: Antonín Horák
Webmaster: Radek Vitík, Jiří Petržela