Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

094.jpg

Ediční činnost

2015-12_Rocenka_2014.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Doktor Smrt I.

Příběh z druhé řady televizního seriálu „Četnické Humoresky“ (21. díl)
Česká republika 2003, délka 70 minut
režie Antonín Moskalyk
Natáčení železničních scén proběhlo 11. července 2001 ve stanici Brno hl. n.

Televizní seriál „Četnické humoresky“

Jedním z divácky nejoblíbenějších projektů České televize jsou bezesporu „Četnické humoresky“. Seriál se zabývá osudy četníků z pátrací stanice v Brně a odehrává se ve druhé polovině třicátých let dvacátého století. Kriminalistické zápletky pro jednotlivé epizody, v nichž jsou zajímavým způsobem zkombinovány prvky detektivky a komedie, vycházejí ze skutečných kriminálních případů. Pro režiséra Antonína Moskalyka je v archivech našel autor námětu JUDr. Michal Dlouhý. K původní první řadě seriálu (díly 1–13) realizované v letech 1997–2000 přibyla záhy druhá řada (díly 14–26), jejíž příprava probíhala v letech 2001–2003. Ke spolupráci na druhé řadě byl na doporučení zástupce Českých drah, které pro brněnské studio České televize zajišťovaly historické vlaky, také náš spolek. Naše pomoc spočívala především v odborném poradenství při realizaci železničních scén, pro něž jsme také ve dvou případech zajistili také železniční personál v dobových stejnokrojích. Ve druhé řadě seriálu se železnice objeví dvakrát, a sice ve 21. a 25. díle. Epizoda 21 s názvem „Doktor Smrt I.“ pojednává mimo jiné o návratu Klaudie, dcery vrchního strážmistra Arazíma, ze Paříže do Brna. Železniční scény byly natáčeny 11. července 2001 na čtvrtém nástupišti brněnského hlavního nádraží. DKV Brno dodalo pro účely natáčení soupravu historických železničních vozů vedených parní lokomotivou 354.1217. Náš spolek zajistil výpravčího, vlakvedoucího a dva průvodčí ve stejnokrojích ČSD vzor 1934. Ve scéně příjezdu vlaku do stanice, která je zajímavým způsobem proložena záběry ze dvou současně probíhajících událostí příběhu, si kromě uniformovaného personálu zahrálo několik našich členů také v řadách dobového civilního komparsu. V pořadí 25. díl s názvem „Loupežník“ se odehrává na Podkapatské Rusi. Vrchní strážmistr Arazim v ní přijíždí vlakem do stanice Chust. Role tohoto nádraží se 12. září 2002 zhostila stanice Hlubočky na trati z Olomouce do Krnova. Hlavní roli si, alespoň z pohledu železnice, opět zahrála parní lokomotiva 354.1217 se soupravou vozů bývalé řady Ce (Baa). Náš personál opět obsadil pozice vlakvedoucího, průvodčího a výpravčího, který byl na zvláštní přání režiséra vystrojen pláštěnkou. Antonín Moskalyk se totiž narodil v právě Chustu a jako dítě dobu, v níž se seriál odehrává, pamatoval. Snažil se ji tedy vykreslit i do nejmenších detailů, které mu z ní uvízly v hlavě. Při práci na třetí řadě seriálu (díly 27–39) bohužel 27. ledna 2006 zemřel a na pozici režiséra ji tak musela dokončit jeho dcera Pavlína Moskalyková. V této řadě, realizované v letech 2005–2007, spolupracoval náš spolek pouze formou poradenství na díle s číslem 27 „Majlant“.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela