Veliké bourání
televizní dokument z cyklu „České století“ (1. díl)
Česká republika 2013, délka 75 minut
režie Robert Sedláček
Natáčení proběhlo 30. března 2013 ve stanici Praha hlavní nádraží
„Velké bourání“ – epizoda z cyklu „České století“
V letech 2012–2013 vyrobila Česká televize cyklus hraných filmových dokumentů s názvem České století. Jeho cílem je ukázat divákovi dvacáté století neideologickým pohledem. Ve většině již existujících dokumentárních pořadů jsou totiž hlavní dějinné okamžiky zjednodušeně interpretovány jako souboj dobra a zla. Pavel Kosatík se coby autor scénáře snaží podívat zpět zcela jiným způsobem. Způsobem, kdy jsme oběťmi dějin všichni. Při své práci čerpal především ze zachovalých písemných dokumentů, ovšem některé situace musel „dohrát“. V těchto případech se však snažil, aby působily přirozeně a logicky. V dějinách našeho národa je však několik sporných událostí. Například smrt Jana Masaryka je dodnes nejasná. Tyto události byly proto z projektu vyloučeny. Naplánováno je tedy celkem osm pohledů do české historie. První díl s názvem „Velké bourání“ popisuje události, které vedly k vyhlášení samostatné Československé republiky v roce 1918. Druhý díl s výstižným názvem „Den po Mnichovu“ vrací diváky do osudového roku 1938. Pozadí příprav atentátu na zastupujícího říšského protektora v roce 1941 se snaží rozkrýt epizoda s názvem „Kulka pro Heydricha“. Další díly se již zabývají rozhodujícími událostmi po druhé světové válce. Komunistický převrat v únoru 1948 popisuje díl „Všechnu moc lidu Stalinovi“, vykonstruovaný politický proces s Rudolfem Slánským v roce 1951 epizoda s názvem „Zabíjení soudruha“ a další tři části cyklu se zaměří na události let 1968, 1977, 1989 a 1993. Každý díl má přibližně 70 minut a realizace všech osmi byla svěřena zkušenému režiséru Robertu Sedláčkovi. V průběhu roku 2012 byly realizovány díly 2, 3, 4 a 5, zatímco v roce 2013 proběhla příprava zbývajících částí 1, 6, 7 a 8. Jako první se začátkem roku 2013 natáčel díl „Velké bourání“, který vrcholí 21. prosince 1918 triumfálním návratem T. G Masaryka do nově vzniklé republiky. O spolupráci na realizaci této filmařsky velmi náročné scény byl mimo jiné požádán také náš spolek. Kromě konzultací ohledně ustrojení lokomotivní čety a nádražního nosiče byla dohodnuta také účast tří našich členů v rolích výpravčího, staničního podúředníka a průvodčího na natáčení, které se uskutečnilo v sobotu 30. března 2013 na prvním nástupišti hlavního nádraží v Praze. Pro scénu příjezdu zvláštního vlaku s T. G. Masarykem byla použita souprava historických vozů s lokomotivou 354.7152 společnosti KHKD Herkules Praha a salonní vůz vyrobený v roce 1909 pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d´Este z majetku Národního technického muzea. Kromě filmového štábu a herců, představujících jednotlivé historické osobnosti (T. G. Masaryka hraje slovenský herec Martin Huba), se natáčení zúčastnilo 400 komparzistů v dobových kostýmech, mezi nimiž byli i naši přátelé z několika klubů vojenské historie. Realizace scén, odehrávajících se na nástupišti, vnitřních prostorách i vládním salonku hlavního nádraží, trvala téměř 12 hodin. Výsledek práce filmového štábu budou moci diváci zhodnotit 27. října 2013, kdy bude díl „Velké Bourání“ uveden v České televizi.
Reportáž z natáčení dílu „Velké bourání“ ve zpravodajství České televize zde:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100330/obsah/251037-prijezd-tgm-do-prahy-v-rezii-roberta-sedlacka/