Elektromotorický závorový pohon AVOS

výrobce pohon: L. M. Ericsson, Signalbolaget AVOS, Örebro
výrobce motor: Asea
rok výroby: 1949
výrobní číslo pohon: 373
výrobní číslo motor: 2552057
provozní nasazení: přejezd P5330 v km 68,744 v železniční stanici Chrast u Chrudimi
provoz ukončen: 1. prosince 2005
převzato: 17. října 2014
stav: uložen v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Reléové zabezpečovací zařízení L. M. Ericsson
popis:
Elektromotorický závorový pohon AVOS pochází ze železniční stanice Chrast u Chrudimi, konkrétně z přejezdu P5330 ležícího v km 68,744. Závorový pohon byl dodán k mechanickým závorám vybaveným předzvaněčem Trojlístek. Prostřednictvím pohonu tak mohly být závory ovládány přímo reléovým zabezpečovacím zařízením. Ve spodní části skříně pohonu je umístěn mechanismus zajištující rovnoměrný chod hnacího kola, které je nasazeno na hřídeli vyčnívající ze skříně pohonu. K tomuto kolu byla pomocí dvou ocelových lan připojena drátová táhla vedoucí k závorám vzdáleným cca 15 metrů. V horní části skříně pohonu se nachází elektromotor, kontrolní kontakty a další elektrická výstroj. V případě výpadku dodávky elektrické energie je možné pohon obsluhovat nouzově klikou, která je k jeho skříni zamčena visacím zámkem. Po odemčení zámku a odebrání kliky se prostřednictvím zvláštního vypínače odpojí elektrická výstroj pohonu od napájení. Nouzová obsluha se provádí po vložení kliky do uzavíratelného otvoru umístěného na skříni pohonu. Reléové zabezpečovací zařízení L. M. Ericsson budou v muzejní expozici CHŽK dále prezentovat hlavní odjezdové návěstidlo a elektromotorický přestavník.










