Připravované nostalgické akce

Bezdružické parní léto 2025

termín: sobota 2. a neděle 3. srpna 2025

Prezentace zabezpečovací techniky

Přihlášení

Razítka

015.jpg

Ediční činnost

2015-05_Pohlednice_433.002.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Výstražníky typu VÚD ze Šebetova a z Velkých Opatovic

Prudký rozmach automobilismu po druhé světové válce přiměl vedení železnic, aby se vážně zabývalo efektivním zabezpečením železničních přejezdů. Mechanické závory, používané od počátku existence železnic, měly zásadní slabinu v závislosti na lidském činiteli. Převážná většina přejezdů na místních drahách navíc neměla ani ty a byla zabezpečena pouze výstražnými kříži. Jen ve velmi omezené míře se na síti ČSD vyskytovala samočinná zařízení systému Fryba, dodávaná v meziválečném období podnikem Vedka. V důsledku poválečného uspořádání politických poměrů v Evropě započala v ČSR na počátku padesátých let výstavba přejezdových zařízení sovětského vzoru. Robustní výstražníky v provedení se závorou nebo bez závory, nejprve dovážené ze SSSR a následně vyráběné v československé licenci, se však z ekonomických důvodů objevovaly především na hlavních tratích. Pro lokálky, na nichž stále převažovaly výstražné kříže, začal ve druhé polovině padesátých let vyvíjet tehdejší Výzkumný ústav dopravní (VÚD) jednoduché, spolehlivé a finančně co nejméně nákladné přejezdové zabezpečovací zařízení. Konstruktéři podniku se svého úkolu zhostili skvěle a jimi vyvinuté zařízení dostalo jako typové označení zkratku názvu jejich podniku – VÚD. Za účelem provozního odzkoušení vyrobil tehdejší národní podnik Elektrosignal Praha tři prototypy. Aktivace dvou z nich proběhla v roce 1959. První byl instalován na železničním přejezdu na pražském Spořilově ležícím na původní a dnes již neexistující trati mezi stanicemi Praha-Vršovice a Praha-Braník. Druhý se od téhož roku nacházel na železničním přejezdu u zastávky Plotiště nad Labem ležícím v kilometru 2,708 mezi stanicemi Hradec Králové hlavní nádraží a Všestary (dnes P5378). Třetí prototyp začal sloužit v roce 1960 na železničním přejezdu ležícím v kilometru 45,128 mezi stanicemi Luleč a Vyškov na Moravě (dnes P7193). Ještě v průběhu zkušebního provozu proběhla výroba ověřovací série 18 zařízení typu VÚD. Následovalo schválení pro nasazení na síti ČSD a hromadné budování všude tam, kde bylo nutné rychle řešit nepříznivou situaci v zabezpečení přejezdů. V době, kdy od vybudování většiny zařízení VÚD uplynulo 40 let, začala železniční správa provádět jejich rekonstrukce nebo je nahrazovat novějšími systémy. Z tohoto vývoje vyplynulo nebezpečí, že by v budoucnu mohl vzniknout zásadní problém při pořizování původního a pozdějšími úpravami nedotčeného zařízení do muzejní expozice. V říjnu 2013 odkoupil proto náš spolek od Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Jihlava kompletní zařízení typu VÚD z přejezdu P5263 nacházejícího se v kilometru 8,796 mezi stanicemi Havlíčkův Brod a Rozsochatec. Pocházelo z roku 1964 a vykazovalo překvapivou zachovalost. Výstražníky původního provedení měly již sice doplněnou pozitivní signalizaci, ovšem stále se na nich nacházely kryty pro mechanismus poruchových štítů. V muzejní expozici proto předpokládáme jejich uvedení do původního stavu z doby těsně po dodání z výroby. Pro komplexní prezentaci tohoto typu zařízení nám však nadále chybělo novější provedení výstražníku, dodávané po roce 1968. Z tohoto důvodu došlo v roce 2017 k dohodě mezi našim spolkem a Správou sdělovací a zabezpečovací techniky Brno, která nám nabídla odprodej výstražníků z přejezdů v železničních stanicích Šebetov a Velké Opatovice. Protože o tento materiál je v současné době velký zájem, rozhodli jsme se odkoupit všech šest výstražníků z obou přejezdů. První etapa akce se uskutečnila ve středu 16. srpna 2017, kdy došlo k náhradě dvou výstražníků PZZ typu VÚD na přejezdu P6961 v kilometru 18,319 v železniční stanici Šebetov. V sousední stanici Velké Opatovice na přejezdu P6950 v kilometru 11,234 proběhla náhrada v úterý 29. srpna 2017. Jeden výstražník se stane součástí muzejní expozice CHŽK, zatímco ostatní zamířily k našim kolegům z Poličky, Zdic nebo Kyšic u Plzně.

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 41
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Aleš Opatřil
Místopředseda: Martin Hanák
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák