Připravované nostalgické akce

Brno – město uprostřed Evropy 2024

termín: neděle 16. června 2024

Bezdružické parní léto 2024

termín: sobota 3. a neděle 4. srpna 2024

Prezentace zabezpečovací techniky

Muzejní noc v Parowozownia Skierniewice

termín: sobota 11. května 2024

Muzejní víkend v Turnovském depu

termín: sobota 15. a neděle 16. června 2024

Přihlášení

Razítka

009.jpg

Ediční činnost

2015-09_Pohlednice_310.072.jpg

Nákupní košík

 x 

košík je prázdný

Také nás najdete

Točna Chornice

Zprovoznění točny v Chornicích

V souvislosti s přípravou oslav stého výročí zahájení provozu na železniční trati ze Skalice nad Svitavou do Velkých Opatovic vyvstala potřeba zajistit funkčnost točny ve stanici Chornice. Toto zařízení bylo vybudováno v roce 1908 právě v souvislosti s výstavbou místní dráhy. Je zajímavé, že na točně byl použit kolejový svršek z počátků tratí Moravské západní dráhy. Kolejnice na točně tak nesou rok výroby 1890. Současný vzhled zařízení ovlivnila poslední generální oprava, která proběhla ještě v době parního provozu. Po jeho ukončení v roce 1978 již nebyla točna využívána a musela být znovu zprovozněna zaměstnanci tehdejších ČSD v roce 1989 za účelem uspořádání oslav 100 let Moravské západní dráhy (8. a 9. září 1989). V následujících deseti letech nebyla opět využívána a další zprovoznění tak musel zajistit Chornický železniční klub ve spolupráci s Českými drahami na jaře 1998. Důvodem byla tentokrát oslava 90. výročí tratě Skalice nad Svitavou–Velké Opatovice (16. května 1998). V následujícím roce byla točna využita nejprve při fotoakci Klubu historie kolejové dopravy (8. a 9. května 1999) a následně při oslavách 110 let Moravské západní dráhy (18. září 1999). Po těchto akcích nebylo opět zařízení využíváno a nakonec ztratilo i technickou způsobilost k provozu. Při přípravě oslav jubilea trati ze Skalice nad Svitavou se ukázalo, že bude opět potřebné k otočení parní lokomotivy 433.001. Chornický železniční klub oslovil vlastníka, kterým se mezitím stala Správa železniční dopravní cesty, s dotazem na jeho možné zprovoznění. Při jednání vyšlo najevo, že točna je určena ke zrušení a náš spolek se rozhodl jednat. Zatímco majitelem byla uzavřena pětiletá nájemní smlouva, provedla odborná firma revizi zařízení a to tak získalo technickou způsobilost k provozu. Dopoledne 5. května 2008, pouhé dva týdny před termínem oslav, se sešlo několik našich členů, aby vyčistili točnu a upravili její okolí. V odpoledních hodinách pak proběhla úspěšná zkouška zařízení za účasti motorové lokomotivy 730 017-1. Také premiéra, která se uskutečnila 17. května 2008 za účasti stroje 433.001, proběhla bez závad a tak nebývá než věřit, že na chornické točně bude otočeno ještě mnoho parních lokomotiv.

 

Založeno: 23. března 1998
Počet členů: 42
Čestní členové: 6

Výbor spolku:

Předseda: Dušan Stolarik
Místopředseda: Ludmila Petrželová
Jednatel: Marek Říha

 

Technická sekce:

Pokladník: Jan Čiháček
Účetní: František Mikeš
Grafik: Luboš Brant
Webmaster: Martin Vodák, Jiří Petržela