Elektromotorický přestavník AVOS

výrobce: L. M. Ericsson, Signalbolaget AVOS, Stockholm
rok výroby: 1949
výrobní číslo přestavník: 6090
výrobní číslo motor: 621695
provozní nasazení: na výhybce U2 v železniční stanici Chrast u Chrudimi
provoz ukončen: 1. prosince 2005
převzato: 6. března 2014
stav: uložen v depozitáři
reportáž o převzetí exponátu: Reléové zabezpečovací zařízení L. M. Ericsson
popis:
Elektromotorický přestavník AVOS pochází ze železniční stanice Chrast u Chrudimi, konkrétně z výhybky U2, kolejové spojky 7/U2, kterou byla do staničního kolejiště připojena jedna z větví vlečky skladu Správy státních hmotných rezerv ČR. Díky svému provoznímu nasazení a z něj plynoucímu malému využívání je zařízení velmi dobře zachovalé. Skříň přestavníku je umístěna na naše poměry atypicky rovnoběžně s kolejí. Upevňovací sada přestavníku sestávající ze dvou držáků, přestavná tyč i obě kontrolní tyče musely být přizpůsobeny výhybkám ČSD. Ve skříni přestavníku se nachází elektromotor, třecí spojka, jejímž úkolem je zrušit pevné spojení motoru s hlavní hřídelí v případě násilného přestavení výhybky vozidlem nebo při přerušení přestavování v důsledku překážky mezi jazykem a opornicí výhybky, ozubené soukolí, přenášející pohyb z hřídele na přestavnou tyč, závorovací ramena kontrolních tyčí a kontaktová sada. V případě výpadku dodávky elektrické energie je možné přestavník nouzově přestavit klikou, která se vkládá do uzavíratelného otvoru umístěného na straně motoru. Reléové zabezpečovací zařízení L. M. Ericsson budou v muzejní expozici CHŽK dále prezentovat hlavní odjezdové návěstidlo a elektromotorický závorový pohon.










