Město Velké Opatovice získalo železniční spojení v září 1889, kdy byl zahájen provoz na Moravské západní dráze vedoucí z Prostějova do Třebovice v Čechách s odbočkami do Senice na Hané a do Velkých Opatovic. Po vybudování místní dráhy ze Skalice nad Svitavou do Velkých Opatovic dokončené v květnu 1908 získalo železniční spojení i s hlavní tratí Brno–Česká Třebová. Nádraží nebylo původně kryto žádnými návěstidly, neboť pro místní dráhy platilo v době jejich vzniku velké množství úlev. Výpravčí v takovéto stanici však mohl dovolit jízdu vlaku ze sousední do vlastní stanice teprve v okamžiku, kdy měl pro tento vlak postavenou vlakovou cestu. K první změně této praxe došlo až v době druhé světové války, kdy německé okupační úřady donutily tehdejší železniční správu k realizaci velkého množství změn a administrativních opatření. Stanice nevybavené vjezdovými návěstidly musely nově krýt lichoběžníkové tabulky. Po jejich zavedení mohl výpravčí povolit jízdu vlaku ze sousední do vlastní stanice i v případě, že pro něj neměl postavenou vlakovou cestu. Tento vlak musel být zpraven písemným rozkazem o povinnosti zastavit u lichoběžníkové tabulky a jeho vjezd do stanice se následně povolil ruční návěstí. K další změně došlo v květnu 1955, kdy vstoupily v platnost nové návěstní předpisy. Ty určovaly, že lichoběžníkové tabulky smějí být nadále používány pouze k označení hranic dopraven na tratích se zjednodušeným řízením dopravy. Stanice obsazené výpravčími musely mít vjezdová návěstidla s předvěstmi. Protože nebylo možné v krátké době zřídit tak velké množství nových návěstidel, použily se velmi často provizorní pevné červené desky návěstící Stůj doplněné svítilnami přivolávací návěsti. Na zábrzdnou vzdálenost před těmito návěstidly se umisťovaly pevné žluté terče dávající návěst Výstraha. Oba druhy návěstidel, převzaté od tehdy zaváděných přechodných vojenských zabezpečovacích zařízení, se v noční době osvětlovaly svítilnami s odpovídajícími barevnými skly. Tato provizoria sloužila na některých místech i dvacet let. Ve Velkých Opatovicích však fungovala jen velmi krátce, protože již na přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století proběhla velká přestavba nádraží, zahrnující rozšíření kolejiště, výstavbu nové výpravní budovy a vybudování mechanického zabezpečovacího zařízení. Tuto investičním akci iniciovaly a částečně financovaly Moravské šamotové a lupkové závody (MŠLZ), jejichž továrna ležící v těsném sousedství stanice měla vlastní vlečku a železniční dopravu využívala velmi intenzivně. V roce 1960 byla aktivována nová mechanická jednoramenná vjezdová návěstidla nezávislá na výhybkách s mechanickými předvěstmi. Jejich obsluha se prováděla z ústředního přístroje umístěného v dopravní kanceláři. Jednalo se o ocelovou svařovanou konstrukci osazenou šesti dvoupolohovými pákami, z nichž dvě sloužily k uzávorování výhybek, jimiž ze staničního kolejiště odbočovala vlečky MŠLZ. Jako zabezpečovací zařízení první kategorie sloužila ve stanici i nadále skříňka pro zavěšování hlavních klíčů. Současně došlo i k vybudování dálkově ovládaných mechanických závor s předzvaněčem na přejezdu ležícím v kilometru 11,234 na šebetovském záhlaví stanice (dnes P6950). V roce 1970 byly tyto závory nahrazeny samočinným přejezdovým zabezpečovacím zařízením typů VÚD, mezi nímž a staničním zabezpečovacím zařízením byla zřízena závislost pomocí elektromagnetického a mechanického kozlíkového zámku. V této podobě sloužilo zařízení ve stanici až do října roku 2023. S platností od 10. června 2023 došlo k zastavení osobní dopravy mezi stanicemi Boskovice a Velké Opatovice s tím, že trať bude nadále využívána pouze pro nákladní dopravu. Při nižší intenzitě železničního provozu však dochází z důvodů nedostatečného pojíždění kolejnic k výraznému snížení spolehlivosti kolejových obvodů. Z tohoto důvodu musela být přejezdová zabezpečovací zařízení typu VÚD na přejezdu P6961 ležícím v kilometru 18,319 ve stanici Šebetov a na přejezdu P6950 ležícím v kilometru 11,234 ve stanici Velké Opatovice nahrazena modernějším systémem využívajícím počítače náprav. Náhrada kolejových obvodů počítači náprav proběhla i u přejezdu P6966 ležícím v kilometru 20,719 a P6967 ležícím v kilometru 21,131 mezi stanicemi Boskovice a Šebetov. Současně s touto investiční akcí mělo dojít k náhradě mechanických návěstidel ve stanici Velké Opatovice světelnými. Náš spolek z tohoto důvodu požádal o odprodej vjezdového návěstidla L, které mělo atypickou konstrukci určenou pro obsluhu na vzdálenosti delší než 600 metrů. Tento typ návěstidla nemá stavěcí a rozvěsné zařízení umístěné na rameni, ale pod ním a jeho konstrukce je převzata z mechanické předvěsti. Zástupci Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Brno, do jejichž obvodu stanice Velké Opatovice spadá, naší žádosti vyhověli. Současně nás však upozornili, že o zbylá návěstidla nemá nikdo zájem. Aby tato dnes již historická zařízení neskončila jako kovový odpad, rozšířili jsme svoji žádost na obě jednoramenná návěstidla, obě předvěsti a čtyři pákové dotahovače. Vnitřní prvky zabezpečovacího zařízení včetně výstroje přejezdového zabezpečovacího zařízení typu VÚD si ponechala Správa železnic pro svoji vlastní muzejní expozici. K vypnutí původního staničního a přejezdového zabezpečovacího zařízení ve stanici Velké Opatovice došlo v pondělí 26. října 2023. Ještě v tento den provedli naši členové po dohodě se zaměstnanci Správy železnic demontáž obou mechanických předvěstí včetně pákových dotahovačů a jejich náhradu pevnými návěstmi Výstraha. Vjezdová návěstidla zůstala na svých místech, ovšem z důvodu stavebních prací, které mimo jiné zasahovaly do drátovodných tras, nařizoval rozkaz o výluce povolovat vjezdy vlaků do stanice ze směru od Šebetova přivolávací návěstí a ze směru od Chornic písemným rozkazem. Díky skalickým zaměstnancům Správy sdělovací a zabezpečovací techniky, kteří nad rámec svých povinností provedli opětovné zprovoznění vjezdového návěstidla od Šebetova, a výjimce z rozkazu o výluce udělené vedením Provozního obvodu Brno, se posledním vlakem, který vjel do stanice Velké Opatovice na návěst mechanického návěstidla, stal v sobotu 25. listopadu 2023 zvláštní vlak vedený parní lokomotivou 423.009 vypravený v rámci akce Mikulášská jízda pořádané našim spolkem. Obě vjezdová návěstidla pak zůstala na svých místech i po aktivaci nového zabezpečovacího zařízení, provedené 8. prosince 2023. Stalo se tak na základě požadavku brněnské redakce České televize, která se rozhodla natočit reportáž o úbytku mechanických návěstidel na tratích v Jihomoravském kraji a v této věci oslovila Oblastní ředitelství Správy železnic v Brně. Televizní štáb se nakonec rozhodl pořídit potřebné záběry ve stanici Božice u Znojma, kde proběhlo vypnutí a snesení mechanických vjezdových návěstidel a jejich předvěstí ve středu 27. března 2024. Následující den 28. března 2024 provedli naši členové ve spolupráci se zaměstnanci Správy železnic a firmy AK signal Brno, a. s., snesení vjezdového návěstidla L ze směru od Chornic. Demontáž vjezdového návěstidla S ze směru od Šebetova se však ukázala jako velmi problematická. Toto návěstidlo se nacházelo na terénní vyvýšenině nad tratí. Technika firmy AK signal Brno, a. s., se na toto místo nemohla dostat a jako velmi problematické se ukázalo i navrhované použití motorového vozíku MUV-69 Správy železnic, jehož hydraulická ruka nedisponovala délkou potřebnou k bezpečnému uchopení návěstidla. Náš spolek nakonec najal vlastní mechanizaci a projednal její příjezd až k návěstidlu se zástupcem města Velké Opatovice coby majitelem příslušných pozemků i s jejich nájemcem. Snesení posledního mechanického návěstidla tak proběhlo po vzájemné dohodě všech zúčastněných ve středu 17. dubna 2024. Toto návěstidlo by se mělo stát exponátem muzejní sbírky spřáteleného spolku. O jednu z předvěstí projevil zájem soukromý sběratel, který nás oslovil s nabídkou její výměny za jiný velmi zajímavý exponát. Za úspěšné zvládnutí této záchranné akce děkujeme vedení a zaměstnancům Oblastního ředitelství Správy železnic Brno, Správy sdělovací a zabezpečovací techniky Brno, zaměstnancům Správy tratí Brno, pracovníkům společnosti AK signal Brno, a. s., zástupcům města Velké Opatovice a firmě Rendax, s. r. o., z Velkých Opatovic.
Reportáž České televize Brno z 27. března 2024
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10122427178-udalosti-v-regionech-brno/324281381990327/cast/1035907/
Poslední volno do Velkých Opatovic
Rozvěšení předvěsti PřL
Snesení návěstidla L
Snesení návěstidla S












Na začátku listopadu 2025 byl dán do prodeje v pořadí již 28.
Také na podzim 2025 přichází na knižní trh publikace, o jejíž vznik se zasloužil Ing. Josef Schrötter. Kniha nazvaná „Železnice a železničáři“ obsahuje obrázky akademického malíře Jiřího Boudy a Bohuslava Fultnera. Autor ji připravil s tím, že je to již deset let, co Jiří Bouda odešel do malířského nebe. Ve svém díle navíc spojil oba malíře, protože oba sloužili na železnici jako signalisté. Publikace popisuje nejen vývoj železniční dopravy, technologie používané při stavbě tratí a typy lokomotiv a vlaků, ale také jednotlivé profese spojené s obsluhou železnice. Prodej knihy „Železnice a železničáři“ bude zahájen 3. listopadu 2025, takže takže bude moci posloužit jako pěkný vánoční dárek. Náš spolek ji vřele doporučuje všem zájemcům o železniční dopravu.
Dlouhodobým cílem našeho spolku je vybudování muzejní expozice železniční zabezpečovací techniky, v níž by byly vhodnými exponáty zastoupeny všechny epochy vývoje tohoto specifického oboru. Již od poloviny devadesátých let dvacátého století proto shromažďujeme vhodná zařízení, další předměty a artefakty. Výběr jednotlivých prvků není snadný především z důvodu jejich značné rozmanitosti a poměrně dlouhému vývoji tohoto oboru. Naším nejstarším exponátem je tak telegrafní stanice systému Morse z roku 1887, nejmladším pak ovládací a indikační pult reléového zabezpečovacího zařízení AŽD-71 s číslicovou volbou ze stanice Uhersko, vyrobený v roce 1996. V roce 2009 jsme se rozhodli změnit strategii a namísto shromažďování jednotlivých prvků se zaměřujeme na záchranu celých funkčních celků. Domníváme se totiž, že tímto způsobem prezentovaná a zároveň plně funkční zařízení budou pro návštěvníky naší expozice atraktivnější. V současné době máme tímto způsobem sestaveno elektromechanické zabezpečovací zařízení, získali jsme kompletní staniční reléové zabezpečovací zařízení ze stanice Vlárský průsmyk nebo přejezdová zabezpečovací zařízení vzor SSSR, VÚD a AŽD 71. Přípravou expozice se zabývá 










