Vložená návěstidla ze stanice Praha-Bubny
- Podrobnosti
- Vytvořeno: 8. 8. 2019 19:10
Ve středu 7. srpna 2019 převzali naši členové od Technické ústředny dopravní cesty Praha, která provozuje Muzejní expozici sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové, dvě vložená návěstidla VS1 a VS5 vzoru 5802/52. Obě pocházela ze železniční stanice Praha-Bubny, v níž bylo až do letošního července v provozu elektromechanické zabezpečovací zařízení se světelnými skupinovými odjezdovými návěstidly. Vložená návěstidla informovala strojvedoucí o tom, ze které koleje je postavena odjezdová vlaková cesta. Trpasličí návěstidlo VS5 doplní spolu se stožárovým návěstidlem VL3 převzatým v červnu 2019 ze stanice Vlastec elektrodynamické zabezpečovací zařízení z Veselí nad Moravou. Stožárové návěstidlo VS1, které je v poněkud horším technickém stavu, bude využito jako zdroj náhradních dílů. O velmi zajímavé, avšak krátké epoše výroby tohoto typu návěstidel připravujeme článek, který zveřejníme v sekci Muzeum.











V červenci 2019 se našemu spolku podařilo získat elektromechanický výhybkářský přístroj německého vzoru Einheit z železniční stanice
Ve dnech 20. a 21. července 2019 se uskutečnila akce
Od podzimu 2018 probíhají v železniční stanici Brantice práce na rekonstrukci výpravní budovy a zřízení nového zabezpečovacího zařízení. Brantické nádraží bylo po odstoupení pohraničních oblastí Německu v roce 1938 vybaveno německým elektromechanickým zabezpečovacím zařízením konstrukční řady Einheit s mechanickými návěstidly. Na železniční síti ČR se jednalo o předposlední místo s tímto typem zařízení a zároveň o poslední stanici s mechanickými návěstidly německého vzoru. V připravované muzejní expozici našeho spolku jsme plánovali prezentovat také tento systém. Z tohoto důvodu požádal Chornický železniční klub SŽDC o jeho odprodej. Prvky brantického zabezpečovacího zařízení byly nakonec rozděleny mezi náš spolek a Železniční muzeum moravskoslezské, sídlící v Ostravě. Po vypnutí zařízení v pondělí 1. července 2019 provedli členové CHŽK demontáž a odvoz výhybkářského přístroje ze stavědla číslo 2 a dalších dohodnutých částí. Z celé logisticky a technicky velmi zajímavé, ale i náročné záchranné operace připravujeme
V závěru června 2019 vydalo nakladatelství Tváře ze Žďáru nad Sázavou již jedenáctou publikaci z mapující železniční tratě v České republice prostřednictvím starých pohlednic a fotografií. Protože si v letošním roce připomínáme 170. výročí zprovoznění spojovací dráhy z Brna do České Třebové, byla k nejnovějšímu vydavatelskému počinu zvolena právě tato trať. Publikace je jako všechny předchozí v této ediční řadě plná zajímavých historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb. Na vydání knihy, jejímž cílem je nejen prezentovat tuto významnou železnici, vinoucí se z jihomoravské metropole proti toku řeky Svitavy přes Moravský kras do České Třebové, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století tuto trať s jedenácti tunely vybudovali a uvedli do provozu, se autorsky podílelo i několik členů a spolupracovníků našeho spolku.